Czym jest avatar klienta?  

To statystyczny obraz idealnego klienta stworzony w oparciu o wiedzę, nie spekulację.

 

Po co Ci avatar?

Chciałabym to pytanie potraktować jako retoryczne, ale mam świadomość, że nie każdy klient, nie każdy fotograf tak naprawdę wie i tworzy avatar.

Jasny obraz tego, kim jest Twój klient pozwoli Ci:

  • sprecyzować sposób komunikacji
  • ograniczyć budżet, lub dotrzeć do wybranej grupy przy niewielkim budżecie
  • dobrze określić produkt  i ofertę, tak aby zaspokajał potrzeby klienta i rozwiązywał jego problemy.

Avatar powstaje na podstawie badań, które mogą polegać na:

  • Rozmowach z obecnymi klientami,
  • Rozmowach z osobami, które chcielibyśmy aby byli naszymi klientami,
  • W oparciu o ankiety,
  • Analizę profilii obecnych i wymarzonych klientów,
  • Czytanie wypowiedzi na forach internetowych,
  • Analizę treści w grupach tematycznych.

“Teksty, które napisane przez naszego potencjalnego klienta to najlepsze i najbardziej wiarygodne źródło informacji o nim”  

 

 

 

 

Na Twojej scenie biznesowej nie stoisz TY,

nie jest to nawet Twój produkt,

ale KLIENT! To zmienia podejście do komunikowania. 

 

 

KTO JEST TWOIM KLIENTEM? fotografia-biznesowa-i-portretowa

Mogą go / ją opisywać dane demograficzne: wiek, płeć, miejsce zamieszkania itd.

 

Pomyśl jakie może mieć cechy charakteru. Być może nieważna jest płeć, ale np. chęć rozwoju i przedsiębiorczość.

 

Zastanów się ILE ZARABIA.

To dość kluczowe kryterium z punktu widzenia tworzenia produktów, jakie chcesz zaoferować swojemu klientowi.

Pomyśl jaką ma historię. Może to biznes rodzinny, w który gładko wszedł, a może latami powoli dochodził do wszystkiego sam. To może determinować jego nastawienie do inwestowania i sposobu planowania budżetu. 

Czy jest skłonny ryzykować, otwarty na nowości, czy raczej woli działać zachowawczo.

 

Zastanów się jak Twój klient spędza dzień, jak spędza czas wolny. To pomoże Ci również określić jeszcze lepiej miejsca, w których możesz go spotkać.

 

PAMIĘTAJ, NIE KAŻDY JEST DLA CIEBIE I TY NIE MUSISZ BYĆ DLA KAŻDEGO.

Twojego potencjalnego klienta nie interesuje Twój produkt, Twoja misja, Twoje cele, ale ROZWIĄZANIE JEGO PROBLEMU.

 

Ludzie mają:

  • Marzenia i aspiracje,
  • Potrzeby,
  • Problemy.

 

 

Marzenia i aspiracje część osób chce pozostawić w sferze marzeń i wcale nie zamierza ich spełniać.

Potrzeby czujemy, ale czasem, w sytuacji wyjątkowej, możemy je odsunąć w czasie. 

 

 

Piszę ten materiał w dobie narodowej kwarantanny po miesiącu od jej rozpoczęcia. Większość z nas ma już potrzebę np. wizyty u fryzjera. Jednak jesteśmy w stanie bez tego przeżyć tłumacząc sobie, że i tak nie wychodzimy za bardzo nigdzie i nie widujemy nikogo. Nie jest to tak pilne.

“Pilny i palący jest PROBLEM, nie potrzeba ani marzenie. “ 

 

STWÓRZ MAPĘ EMPATII

 

Zastanów się co Twój klient:

  • Myśli i czuje – co naprawdę przejmuje klienta, jakie ma wnioski z obserwacji świata, jakie emocje mu towarzysząMówi i robi – to całość zachowań i postaw wobec otoczenia, na przykład: „nigdy nie kończę kursów online”
  • Słyszy – czyli wszystko to, nasz klient odbiera zmysłem słuchu z otoczenia: co mówi jego otoczenie, opinie publiczna, „co mówią na mieście”
  • Widzi – w jaki sposób widzi otoczenie, pewne zjawiska i wydarzenia

Dodatkowo odpowiedz sobie na dwa kolejne pytania:

  • jakie są problemy i frustracje Klienta? 
  • Jakie są motywacje Klienta? Co go motywuje i naprawdę cieszy? 

 

To pozwoli Ci poczuć kim jest Twój klient i dobrać odpowiedni komunikat. Unikniesz mówienia do „wszystkich” i o „niczym”. Twój przekaz będzie precyzyjny.

Stworzenie avatara klienta i dokonanie ścisłej segmentacji, to podstawa udanego biznesu.  To pierwszy krok na drodze planowania strategii komunikacji. To wiedza konieczna do zaplanowania sesji fotograficznej.

Celem tego artykułu jest uzmysłowienie jak ważny to etap w planowaniu biznesu, w planowaniu strategii marketingowej, a dalej komunikacji wizualnej.

 

Jeżeli sesja fotograficzna ma na celu stworzenie materiału, który będzie w jasny i celny sposób komunikował rozwiązania problemów grupy docelowej, wartości i misję marki, avatar klienta i dobrze określony segment, będą jednymi z głównych drogowskazów podczas pracy nad wizerunkiem.

W tym wypadku nie ma drogi na skróty. W sesji wizerunkowej nie tworzymy zdjęć dla babci na kominek (no.. może przy okazji ;)), ale tworzymy narzędzie do pracy. To część kontentu marketingowego, którego celem jest zwiększenie efektywności działań i dotarcia do wybranego klienta oraz odpowiedzi na jego potrzeby.

Masz wątpliwości czy Twój wizerunek jest właściwie komunikowany? Jesteś fotografem i szukasz mentora, który pomoże Ci rozwinąć swój biznes?

Umów się na niezobowiązującą konusltację