Co mam robić??????

 

To pytanie klucz, które zadaje klient stający przed fotografem. Wszystko uzgodnione, zewnętrzna aparycja dopracowana, humory dopisują, miejsce jest fantastyczne i jeżeli teraz nie poprowadzimy człowieka, to wszystko może pójść z dymem!

 

Fotograf MUSI wiedzieć jak prowadzić człowieka podczas sesji.

 

Ludzie, którzy stają przed moim aparatem, to najczęściej nie są zawodowi modele, poza sesjami produktowymi, gdzie na potrzeby sesji szuka się odpowiedniej osoby do prezentacji.

Ludzie w większości nie czują się do końca komfortowo. Rozumiem ich doskonale, bo mam dokładnie tak samo, a nawet jeszcze gorzej, ponieważ jako fotograf mam również świadomość, że jestem obserwowana i analizowana centymetr po centymetrze. 

Pozowanie to ciężka praca i wymaga umiejętności i ogromnej świadomości własnego ciała i mimiki. 

Zawodowe modelki szkolą się w tej sztuce. Na sesjach z modelką  widać, jak wiele daje, osoba, która wie jak i potrafi pozować. To wielki błąd brać amatorów, bo nawet najwspanialszy produkt,  nie będzie właściwie zaprezentowany. 

Dobra modelka to połowa sukcesu. Zdecydowanie podniesie jakość prezentowanego produktu, sesja przebiegnie sprawnie, a zdjęcia będą po prostu dobre.

Odwrotnie niestety to nie działa. Słaba modelka to problem na sesji i problem ze zdjęciami, bo niby wszystko jest super, ale nie wygląda jak miało wyglądać.

Tymczasem przeciętny zjadacz chleba, który dodatkowo nie wygląda jak zawodowy model, ma 2 razy tyle lat  i to czasami jego pierwsza sesja  w życiu, potrzebuje dobrego przewodnika.

Sesja ma być DOŚWIADCZENIEM. Anglicy tak pięknie określają to słowem experience i w tym jest znacznie więcej niż tylko doświadczenie. To przeżycie, to coś ekscytującego, przyjemnego, wspaniale spędzony czas. Klient musi to poczuć.

Twój klient to człowiek, którego spotykasz na swojej drodze i możecie razem spędzić czas. Ten czas powinien być dobry. Po prostu.

 

Schematy

Ostatnio ktoś zadał mi pytanie czy wszystkie zdjęcia biznesowe muszą być z założonymi rękami?

To pokazuje jak bardzo w świadomości ludzi wbite są schematy na temat zdjęć biznesowych i wizerunkowych. 

One są. Istnieją. Jak wszędzie. Pewne ramy i założenia. Nawet jak wpiszesz w google pozy biznesowe to otrzymasz sporo podpowiedzi.  Podpowiedzi znajdziesz sporo. Pamiętaj, to tylko sugestie. Szkic do dalszej pracy!

Podobnie jak w przypadku planowania stylizacji, upewnijmy się, że doskonale rozumiemy charakter zawodu i stanowiska. Wiemy, co wypada, a co nie. Wiemy, co jest konieczne, a co absolutnie niedopuszczalne. Wiemy, co jest w dobrym smaku i rozumiemy w jaki sposób możesz działać na emocje odbiorcy lub wywoływać odpowiednie skojarzenia. To będą podpowiedzi, które pomogą ci stworzyć obrazy we własnej głowie i potem przenosić je do rzeczywistości w postaci kadrów fotograficznych.

 

Mowa ciała

“Najważniejsze w rozmowie jest usłyszeć to, czego nie powiedziano.” Peter F. Drucker

Wikipedia podpowiada, że mowa ciała obejmuje zwykle takie komunikaty niewerbalne jak: gesty i ruchy ciała, mimika, postawa i ukierunkowanie ciała, ruchy oczu i odruch źreniczny, sposób używania przestrzeni interpersonalnej itp

Podczas pozowania wykorzystujemy dokładnie to. Podświadomie przekazujemy komunikaty przez mowę ciała, aby stworzyć odpowiednie wrażenie czy wywołać emocje. 

Nie chodzi mi teraz o to abyś stał się ekspertem od rozszyfrowywania ludzkich emocji i interpretowania każdego gestu, ale warto przeczytać kilka podstawowych informacji na ten temat. Wykorzystaj tę wiedzę planując pozy i mając na uwadze cele sesji, oraz komunikaty, jakie twój klient chce przekazać tymi zdjęciami. 

Sesja studyjna

Główną i podstawową cechą sesji studyjnej jest neutralne otoczenie, co sprawia, że można uzyskać postać bez kontekstu miejsca i okoliczności.

Z pewnością plusem takiej sesji jest brak ograniczeń co do czasu i okoliczności, nie mamy uwarunkowań odnośnie pogody czy atrakcyjności lokalizacji.

Sesja studyjna z reguły ogranicza się do portretów postaci. Część z nich możemy wykonać z zastosowaniem rekwizytów. Ważne aby efekt pozostał jednak naturalny.

Studio to idealne miejsce na wykonanie portretów biznesowych na potrzeby profili w mediach społecznościowych.

W studio możemy podzielić kadry ze względu na szerokość ujęcia.

Głowa

Portret najczęściej do linii ramion. Może być na wprost lub na ¾.

Bardzo często kadruje się lekko poniżej linii oczu. Spojrzenie delikatnie z góry sprawia wrażenie dużo bardziej zdecydowanego, dodaje powagi i autorytetu.  Unikaj jeśli to ewidentnie do kogoś nie pasuje i np. wydobywa drugi podbródek.

Spojrzenie na wprost jest również zdecydowane i mocne. Patrzę Ci prosto w oczy, wiem co mówię. To oznaka pewności siebie. Skupia uwagę odbiorcy i koncentruje się na nim.

Ujęcie na ¾ jest lżejsze, spojrzenie nabiera trochę więcej łagodności. 

Głowa odchylona lekko w tył jest bardziej miękka i kobieca. Zauważ, że kobiety przechylają głowę w takim lekko flirtującym stylu . Świadczy o otwartości, jest w tym element łagodności i lekkości.

Nie proponuj tego mężczyźnie, ale konsultantce piękna, czemu nie!

Głowa pochylona do przodu, skierowana bardziej do ramienia jest dużo bardziej męska, twarda, mocna w kontakcie. Jak cię słucham, to również pochylam się do przodu, ku tobie, jestem tobą zainteresowana. Wychodzę Ci naprzeciw.

Głowa i ręce

Ręce to fantastyczny element, aby wyrazić dużo więcej treści i emocji, ale również największy problem naszych klientów, którzy w większości nie mają pojęcia, co z nimi zrobić.

Uwielbiam takie szersze portrety, które jeszcze są na tyle wąsko ujęte i neutralne, że można z powodzeniem zastosować je w formie zdjęć profilowych, ale ręce pozwalają na tak wiele. Można nimi gestykulować, otwierać się i zamykać. Można dodawać sobie lekkości i luzu, a także powagi.

Zobacz ile rzeczy można zrobić z rękami i niech już nigdy żaden z twoich klientów, nie stoi bezradnie nie wiedząc co z nimi począć.

 

Warto czasem wykorzystać rekwizyt taki jak swobodnie zawieszony pullover, szalik czy marynarka.Osobiście lubię kiedy poza bardzo wystudiowanymi  i dopiętymi pozami możemy wykonać coś nieco swobodniejszego, co stworzy wrażenie rozmowy, bezpośredniego kontaktu, doda dynamiki.

Więcej niż tułów

Cała postać to może być ujęcie rzeczywiście całej postaci albo tzw. plan amerykański czyli np do połowy nóg. To świetny sposób aby wyrazić znacznie więcej. Znakomicie sprawdzą się zarówno portrety stojące, jak i siedzące.  Całą postać kadrujemy naprawdę rzadko poza sesjami w lokalizacji.

Grają już nie tylko ręce, ale i nogi, cała postawa, która może wyrażać pewność siebie, wychodzić mocniej do odbiorcy, odgrywać emocje. 

Sesje w lokalizacji i aranżowane scenek

Kiedy wychodzimy ze studia, robimy to w bardzo konkretnym celu. Najczęściej szukamy aranżacji naturalnych scen. 

Mamy możliwość stworzenia obrazów, które działają jak ilustracje. Sceny, które obrazują sposób pracy, pokazuję miejsce pracy i stwarzają wrażenie wejścia w świat fotografowanych osób.

Masz wątpliwości, nie wiesz, nie jesteś pewien czy operujesz właściwą komunikacją wizualną?

Umów się na niezobowiązującą konusltację


KONTAKT

TELEFON +48 536 864 064

MAIL iza@izafaber.pl