Blog

Wszystkie znaczenia czerni. Psychologia kolorów.

portret biznesowy manager spa
FOTOGRAFIA BIZNESOWA / FOTOGRAFIA REKLAMOWA

Wszystkie znaczenia czerni. Psychologia kolorów.

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Znaczenie kolorów i ich mowa to dla mnie, jako fotografa jedno z potężniejszych narzędzi.

Dariusz Tarczyński, psycholog specjalizujący się w analizie wyglądu, podpowiada, że:

” Podświadomość podpowiada, co innego niż świadomość. To ona decyduje o wyborze konkretnej rzeczy, a świadomość racjonalizuje te decyzje zwykle po fakcie”.

Okazuje się zatem, że wolność wyboru jest tak naprawdę pozorna.

Wybór ubioru w określonym kolorze jest tylko pozornie przypadkowy. W rzeczywistości barwa, po którą sięgamy, określa nasze nastroje, tęsknoty, a nawet głęboko skrywane problemy i potrzeby psychiczne.  Apetyt na kolory często związany jest także z naszym stanem wewnętrznym.

 

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

 

Jakiś czas temu zapytałam tutaj kilku osób z jakim kolorem utożsamiają swoje marki i , pojawił się kolor, który pewnie wzbudza wiele kontrowersji i skrajnych odczuć, ale jest także niezwykle ciekawy.

 

Zdecydowanie ten kolor, skłonił mnie do refleksji również nad własnym wizerunkiem.

 

 

 

 

Panie i Panowie, przed Wami CZERŃ…. tajemnica i co jeszcze?

Czarny to kolor i brak koloru jednocześnie. Czarny pochłania światło. Czysta czerń w fotografii to te tony, w których nie ma ani grama światła, Nic, czarna plama, czarna dziura.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Cytując za wszechwiedzącą Wiki „Barwa czarna – najciemniejsza z barw. W teorii oznacza całkowity brak światła widzialnego odbijanego przez ciało przy oświetleniu dowolnym światłem widzialnym. W praktyce miejsce tak ciemne, że poprzez kontrast z resztą otoczenia nie możemy określić jego barwy z powodu niedoboru światła z tego kierunku.Praktycznie ciała doskonale czarne, czyli pochłaniające 100% padającego na nie światła, prawie nie występują, a jedną z najciemniejszych substancji spotykanych w warunkach naturalnych na Ziemi jest smoła lub sadza.”

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

 

Znaczenie czarnego jest w dużym stopniu uwarunkowane kulturalnie. W naszej części świata często kojarzy się z żałobą i smutkiem, ale w Chinach symbolizuje szczęście, zaś w starożytnym Egipcie był to wręcz kolor życia,

 

Kolor kojarzy się też z klasą, elegancją i luksusem, co jest coraz częściej wykorzystywane w sprzedaży produktów i usług klasy premium.

 

To tajemniczość, seks, wiedza, ale też strach, niezależność i władza.

 

To konserwatywność i władza. Ale także nowoczesność!

 

 

 

 

 

 

Wszystko zatem zależy od tego w jakim kontekście czarny zostanie wykorzystany. Czarny pasuje do wszystkiego, ale zbyt duża jego ilość może przytłaczać. Wyobraźmy sobie pokój z czarnymi ścianami i sufitem. Poza wyjątkowymi sytuacjami typu klub nocny, wiele osób mogłaby mieć wrażenie, że ktoś ich zamknął w trumnie.

 

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

Z czernią związane są pewne złudzenia optyczne. Czarny sprawia, że wygląda się szczuplej, pomniejsza, ale jednocześnie przedmioty czarne wydają się być cięższe niż jasne.

Często mamy wiele znaczeń i bardzo sprzecznych. Spotkałam się nawet z określeniem, że jest to „kolor niezrozumiany”.

Brak alternatywnego tekstu dla tego zdjęcia

 

Dlatego osoba wybierająca czerń jest na swój sposób bardzo zagadkowa.

To osoba zdyscyplinowana, niezależna, obdarzona silną wolą i własnymi przekonaniami.

 

Czerń to kolor potężny i zdecydowany, ale zamknięty przed światem i światłem. Można go stosować dla dodania sobie siły i dla ochrony, ale może również stworzyć barierę.

Może dlatego mała czarna to symbol klasy i elegancji, a kobiety zawsze wyglądają w niej znakomicie i pobudzają męską wyobraźnię.

 

 

 

 

 

 

 

Z pewnością czerń będzie zastanawiać i wzbudzać ciekawość.

www.izafaber.pl[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Masz wątpliwości czy Twój wizerunek jest właściwie komunikowany? Jesteś fotografem i szukasz mentora, który pomoże Ci rozwinąć swój biznes?

Umów się na niezobowiązującą konusltację



[/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Zostaw tutaj swoje przemyślenia

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *