W procesie budowania marki osobistej przychodzi taki moment, kiedy zaczynasz uzewnętrzniać to, co zostało zapisane w Twojej misji i wartościach. Moment, kiedy już dokładnie wiesz, do kogo mówisz, kogo szukasz.

Masz pełną jasność odnośnie tego, czym jest Twój produkt. Wiesz jakie problemy rozwiązujesz, jakie potrzeby zaspokajasz, w jakie czułe struny swojego odbiorcy uderzasz. 

Pojawia się zatem pytanie, jak to pokazać? Jak powinna wyglądać moja komunikacja, aby faktycznie była skuteczna i była zewnętrznym przejawem wypracowanej strategii.

 

Wtedy na arenę wchodzi KOMUNIKACJA WIZUALNA! TAAADAAAAM!  studyjny-portret-Izy

Komunikacja wizualna czyli część Twojej strategii marketingowej, sposób w jaki mówisz do swojego odbiorcy przy użyciu wszystkich elementów, które odbieramy zmysłem jakim jest wzrok.

Fizycznym przejawem komunikacji wizualnej jest tzw.  system identyfikacji wizualnej. 

To podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek.

W skład systemu identyfikacji wizualnej wchodzą:

  • logo/logotyp
  • kolorystyka
  • krój pisma
  • wygląd budynków i charakterystyczny wystrój wnętrz,
  • wygląd produktów oraz i ich opakowań,
  • szata zewnętrzna materiałów promocyjnych itd.

 

System identyfikacji wizualnej, to bynajmniej nie jest bułka z masłem. Każda znana marka swój własny system. Jest opracowany w najdrobniejszym szczególe.

Jeżeli decydujesz się na współpracę z grafikiem i prosisz o projekt logotypu, to również powinien zadać odpowiednie pytania o całą strategię marketingową. Powinien znać właśnie Twoją grupę docelową, Twoje wartości, Twoją misję, Twoje produkty. Jeśli tych pytań nie zada, to nie czarujmy się…. Zrobi ładny obrazek. Niewiele więcej. 

W procesie projektowania identyfikacji wizualnej osoba, która się tym zajmuje musi wiedzieć co ma przekazać, jaki jest cel komunikacji i do kogo jest ona skierowana.

 W ten sposób tworzy cały system, który jest spójny i działa według ściśle określonych wytycznych. Wiesz jakiej czcionki używać, jak umieszczać logotyp w grafikach, czy jakimi kolorami masz się posługiwać w poszczególnych mediach.

Wszystko po to, aby zaistnieć i wyryć się w świadomości Twojego odbiorcy. Ma z daleka wiedzieć, że jest u Ciebie i kim jesteś Ty i Twoja marka.

Jeśli w tej chwili zadałabym Ci pytanie jakie kolory są w marce sieci komórkowej Play, to co wymienisz?

Przypomnij sobie jak wygląda ich strona internetowa, jak wygląda reklama w TV….. nawet jeśli z daleka w witrynie kiosku zobaczysz pakiet doładowania do telefonu w fioletowym opakowaniu, to co pomyślisz?

Oczywiste jest, że nie będziesz zgadywać, że to Orange, ale z daleka będziesz doskonale wiedzieć, że Play…. Nawet jak jeszcze nie będziesz  w stanie nic dostrzec czy przeczytać.

Ktoś, kto Cię widzi, ma mieć jednoznaczne skojarzenia dotyczące tego, co robisz i kim jesteś.

Elementów wpływających na spójność marki jest znacznie więcej niż tylko kolory, choć oczywiście są one szalenie ważne.

Spójność wizualna to warunek konieczny, aby cała praca związana z komunikacją wizualną nie poszła na marne i była skuteczna.

Żyjemy dziś w kulturze obrazkowej. Jesteśmy bombardowani obrazami z każdej strony i w ogromnych ilościach. Nasz mózg przetwarza non stop i jeśli nie zadbamy o to, by zachować swój charakter i wywoływać jednoznaczne skojarzania, to każdy kontakt z potencjalnym odbiorcą, będzie jak pierwsze wrażenie.

Pierwsze wrażenie, z kolei, ma za zadanie odpowiednio zachęcić i zatrzymać odbiorcę. Masz zaledwie kilka sekund na zatrzymanie obiorcy na swojej stronie internetowej, czy zachęcenie go do wejścia w interakcję z Twoją marką.  

Z pojęciem komunikacji wizualnej wiążą się dwa, bardzo ważne, psychologiczne efekty. 

Są to:

Efekt halo, inaczej zwany efektem aureoli, to skłonność do przypisywania cech osobie, lub podmiotowi, na podstawie pierwszego wrażenia, tego, co widzimy.  

Efekt substytucji, z kolei, to podejmowanie decyzji zakupowych tylko dzięki temu, co zobaczymy np. Wspomnianej wyżej książki, na podstawie okładki.

Jeśli jesteś marką osobistą, jesteś freelancerem i niekoniecznie porywasz się na wielkie kampanie i reklamy telewizyjne, to i tak nie zwalnia Cię z obowiązku zadbania o spójność wizualną.

Brak spójności wizualnej to szereg problemów, które ostatecznie wpływają na efekty Twojej pracy. Szkoda zatem pary, która idzie w gwizdek i niewielki z niej pożytek.

 

Wśród najbardziej doskwierających i popularnych konsekwencji można wymienić:

Brak dotarcia do wybranej grupy docelowej

Twoja wizualna “stylistyka” jest odmienna od upodobań, gustów Twojej grupy docelowej. To, co pokazujesz nie wywołuje pożądanych reakcji, bo odbiorcy tego nie widzą, nie lubią, nie podoba im się….. Czyli nie przemawia do nich.

Dysonans poznawczy

To co mówisz, jest niespójne z tym co robisz czy pokazujesz np. Masz świetnej jakości produkty, ale twoja komunikacja wizualna zupełnie tego nie oddaje.

Nieskuteczność

Robisz dużo, mówisz dużo, pokazujesz dużo, ale nic się nie  trzyma kupy. Za każdym razem ktoś, kto widzi Twój komunikat, jakby stykał się z Tobą po raz pierwszy. Jedno zaprzecza drugiemu. Za każdym razem startujesz z poziomu zero, lub wręcz minusa, bo musisz najpierw zaprzeczyć wcześniej wywartemu wrażeniu.

 

Co warto zatem przemyśleć, i o co możesz zadbać

 

Nawet jeśli nie jesteś marką wielką i znaną jak Play i nie stoi za Tobą olbrzymia korporacja, to jesteś marką osobistą. Zadbanie o spójność wizualną, która w dłuższej perspektywie zapewni skuteczność, to Twój podstawowy obowiązek. Wystarczy, że zadbasz o kilka naprawdę prostych spraw.

 

Czcionka

Zadbaj o to, by posługiwać się zawsze jedną czcionką. Niedopuszczalne jest, że raz pokazujesz czcionkę, która naśladuje maszynopis, a tydzień później masz nastrój na klimat retro i szukasz czcionek wyglądających jak odręczne pismo. Dopasuj czcionkę do swojego stylu.  Jeśli Twój styl jest prosty, minimalistyczny, to podaruj sobie tony zawijasów. 

I pamiętaj! Podstawowa zasada to czytelność. Czcionka musi być czytelna i przejrzysta. Jeśli taka nie będzie, to ludzie po prostu nie przeczytają Twojego komunikatu. Nikt nie będzie zatrzymywał się na dłużej, żeby odszyfrować co też masz na myśli.

Kolorystyka

Kolory dobierz w bardzo przemyślany sposób. Nie szalej. Zastanów się nad psychologią kolorów. Każdy kolor to ładunek emocjonalny  i skojarzenia. Nie bez powodu branża lotnicza to błękity, a finanse widzimy w granatach. Pamiętaj, że kolory mogą mieć różne znaczenie w różnych częściach świata. Jeśli budujesz markę, która ma być uniwersalna, to weź to pod uwagę i sprawdź, jak mogą być odbierane Twoje barwy w innych kulturach. Kolory powinny do siebie pasować. Jak nie jesteś mistrzem malarstwa to pamiętaj o zasadzie trzech kolorów. Na zdjęciach i obrazach nie powinno być więcej niż trzech dominujących barw, które również wzajemnie się uzupełniają. Tak będzie bezpieczniej. Jak jesteś artystą malarzem, to ten akapit możesz opuścić. Jestem pewna, że wiesz, co robisz/

Styl strony internetowej i profili na social mediach

Twoja strona to Twój wirtualny domek. To ona powinna być bazą. Działania, które podejmujesz w social mediach, powinny docelowo prowadzić odbiorcę na Twoją stronę internetową. 

Trafiając na Twoją stronę z Twoich profili w mediach społecznościowych nie powinnam doznać szoku. Ważne, aby wrażenie nadal było to samo, jak przejście z pokoju do pokoju w jednym domu. Nie musi być identycznie i od matrycy, bo każde miejsce ma swoją specyfikę, ale jednak warto, aby było spójnie, jednolicie.

Zadbaj o podobny styl, czcionki, kolory, charakter zdjęć i wypowiedzi.

Spójność materiałów graficznych

W przypadku wszelkich materiałów graficznych obowiązuje Cię dokładnie ta sama zasada. Nie szalejesz z czcionkami na każdej grafice, nie prezentujesz całej tęczy barw. Trzymasz się raz wyznaczanego stylu. 

Styl materiałów graficznych również warto przeanalizować pod kątem layout’ów. .Kształt grafiki może być zdeterminowany przez charakter miejsca, gdzie będzie prezentowany, ale układ elementów w grafice, rozmieszczenie zdjęć, kształty i kolory, już nie. 

Zadbaj o to, by Twoje grafiki również prezentowały spójny styl świadczący o wysokiej jakości.

Spójny styl zdjęć

To kolejny temat rzeka. Zdjęcia. Oczywiście, że powinny być różnorodne, jednak bez przesady. Różnorodność może dotyczyć póz, mimiki, sytuacji i treści kadrów. To wręcz pożądane. Dobrze jednak, aby kolorystyka, filtry, obróbka były spójne i trzymały się jednego stylu. 

Jeśli jeden kadr będzie w soczystych nasyconych kolorach, niezwykle dynamicznie skomponowany, a drugi miękki pastelowy, lekko rozmyty….. To będzie powodowało pewien dysonans. Obrazy wyrażają i wywołują emocje. Jeśli jesteś delikatna, lekko zdystansowana, kobieca, to pastele i miękkość będą pożądane. Jeśli jednak chcesz prezentować usługi dla sportowców wyczynowych, odkrywców świata, podkreślać energię, pobudzać do działania, to skojarzenia wędrują bardziej w kierunku dynamicznych, kontrastowych ujęć o nasyconych barwach. 

Zdjęciami możesz przekazywać treści, komunikować emocje, wyrażać swoje wartości, podkreślać jakość. Wykorzystaj to jedno z najsilniejszych narzędzi komunikacji wizualnej.

Twój styl ubierania się, makijażu, fryzury

Jeśli wiesz już kim jest Twoja marka, jakie masz wartości, jak chcesz się komunikować, to również określenie tego, jak chcesz wyglądać, nie powinno nastręczać większych trudności. Różowe tiule, loki, koki i fale mogą fantastycznie sprawdzić się przy produktach kobiecych, beauty, perfumach, ale luksusowe samochody, ekskluzywne jedzenie będziesz raczej otaczać złotem, stylem glamour, zmysłowymi tkaninami. Osoba oferująca ubezpieczenia przede wszystkim ma dawać poczucie profesjonalizmu, pewności, zaufania, a niekoniecznie przygody i wyzwania. 

Trzymaj się swojego stylu. Przyjdzie czasem taki dzień lub moment, kiedy w przypływie radosnej twórczości postanowisz opublikować coś pod wpływem chwili i może to być prawdziwy strzał w kolano. 

Szampańska impreza i rubaszne żarty może sprawdzą się w przypadku wodzireja, ale niekoniecznie doradcy finansowego. Pomyśl dwa razy kim jest Twoja marka i do kogo mówi i czy aby na pewno to, co zamierzasz pokazać, nadal mieści się w Twoim stylu.

 

Wypracowanie spójności wizualnej, przynosi ogromne korzyści długofalowe.

Dlaczego warto to robić?

 

Lepsza rozpoznawalność

Zacznę Cię kojarzyć po kolorze, po logo czy stylu wypowiedzi. Wiem,  że to Ty już daleka. Czasem wystarczy, że podpiszesz się swoim logotypem, czasem materiał w charakterystycznym kolorze, ale to będzie jednoznacznie rozpoznawalne przez Twoich odbiorców.

Wiem, gdzie jestem. Bez względu na to czy trafię na Twojego Instagrama, stronę czy Youtuba, wiem, że jestem u Ciebie. Zanim przeczytam nagłówek, zobaczę treści, wiem, że to Ty. Informuje mnie o tym styl tego miejsca, charakterystyczna kolorystyka, czcionka, spójne zdjęcia.

Skojarzenia dotyczące wartości

Dobrej jakości zdjęcia, przemyślana czcionka, spójność graficzna na stronie i w mediach społecznościowych, tworzy wizerunek osoby, która wie co robi, i robi to w sposób przemyślany, planuje, działa strategicznie i świadomie wykorzystuje narzędzia marketingowe. Jednym słowem ekspert i specjalista

Wywoływanie pożądanych emocji

To Ty decydujesz jakie emocje chcesz wywołać poprzez odpowiedni materiał. Myśląc o wizualizacji swojej marki, wiesz doskonale z jakimi emocjami ma być kojarzona. Czy jesteś energicznym wojownikiem, czy subtelną, delikatną osobą, która zaprasza do swojego ciepłego i cichego świata. Poprzez elementy wizualne, jakimi się posługujesz, będziesz wywoływać odpowiednie emocje. 

 

Spójność wizualna to jeden z ważniejszych aspektów procesu tworzenia marki osobistej. Może bardzo pomóc i wesprzeć Twoje działania znacząco podnosząc ich skuteczność, ale również może koncertowo obniżyć postrzeganie Twojego wizerunku i tego, kim jesteś.

Tak naprawdę to Ty decydujesz! To Ty jesteś swoją marką!

Masz wątpliwości czy Twój wizerunek jest właściwie komunikowany? Jesteś fotografem i szukasz mentora, który pomoże Ci rozwinąć swój biznes?

Umów się na niezobowiązującą konusltację


I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.