Jak pozyskiwać klientów online?

To pytanie które pada zawsze na początku prowadzenia biznesu. Startujesz z czymś i stwierdzasz, że masz taki świetny produkt, że to wystarczy. Potem odbijasz się od ściany, bo okazuje się, że klienci nie walą drzwiami i oknami. Musisz się mocno gimnastykować, żeby ktokolwiek o Tobie usłyszał, przekonał się do Ciebie i przyszedł skorzystać z Twoich usług.

Zaczynasz rozglądać się za rozwiązaniem. Jak się już  trochę wtajemniczysz, to dochodzisz do wniosku, że trzeba się reklamować na Facebooku. To jest to! Nauczysz się jak obsługiwać managera reklam, a w zasadzie to nawet nie musisz, bo przecież Facebook sam Cię prowadzi. Wkoło słyszysz, że bez reklamy na Facebooku nie ma szans, a ponieważ jest tam absolutnie KAŻDY,  prawie 20 milionów Polaków, to ty tym bardziej musisz tam być.

Przepalasz trochę kasy, parę osób można nawet coś poklika, ale przecież nie o to chodziło!

Kolejny krok to ożywcza myśl: “założę konto na Instagramie!” Przecież wszyscy influencerzy, guru Internetu są na tam, więc Ty też musisz tam być! Pakujesz mnóstwo energii w to, jak zbudować konto, uczysz się robić piękne “Instagramowe” foty….. Coś tam się dzieje, ale z pewnością, nie to to wymarzony efekt.

Jak dojdziesz do wniosku że już jesteś ekspertem to myślisz “pójdę na Linkedin!”. W końcu to tam się szuka ekspertów i profesjonalistów!!!!

I trochę to nie działa. Dlaczego?

Odpowiedź jest banalna. Działasz bez sensu i chaotycznie, bo nie masz pomysłu. Nie masz strategii.

I nie chodzi o biznes plan na 10 lat i wizję rozwoju Twojego biznesu w wielkie korpo. Chodzi o strategię działania i plan. A przede wszystkim, chodzi o rzetelną wiedzę, której nie bierze się z powietrza, ani nie wymyśla siedząc na kanapie.

Podejrzewam, że jesteś freelancerem, może prowadzisz małą firmę, może działasz samodzielnie albo masz partnerów. 

Twoim problemem jest pozyskanie klientów. Nie zdobywanie lajków, komentarzy, followersów i klakierów. Twoim celem jest dotarcie do ludzi, którzy mogą zostać Twoimi klientami i pokazanie im, co możesz dla nich zrobić. 

Miarą skuteczności nie jest ilość fanów, ale to jak idzie Twój biznes i sprzedaż. Dlatego musisz zacząć myśleć jak przedsiębiorca. 

Nie pozyskasz klientów, jak nie wiesz dokładnie, kto jest Twoim klientem.

Nie pozyskasz klientów nie znając ich problemów. Pamiętasz historię o tabletce przeciwbólowej i witaminie? 

No właśnie. Musisz być tabletką, a żeby się nią stać, musisz wiedzieć jaki ból masz uśmierzyć i gdzie jest jego źródło.

Odpowiadając na Twoje podstawowe pytanie, jak pozyskać klientów, są 3 punkty, które musisz spełnić, żeby jakakolwiek strategia i reklama mogły zadziałać.

zdjecia-ze-studyjnej-sesji-wizerunkowej-dla-szkoły-angielskiegoMusisz:

  • poznać ich,
  • odpowiedzieć na to czego, oni potrzebują, a nie na to, co się Tobie wydaje,
  • zrobić to w sposób taki, który do nich dotrze i przemówi.

 

Po pierwsze:  Wyobraź sobie swojego idealnego klienta i zweryfikuj założenia

Podstawowy błąd jaki popełniamy, to brak znajomości idealnego klienta. W biznesie nie ma miejsca na “wydaje mi się”, “myślę, że… “ itd. 

Musisz dokładnie wiedzieć  czego Twój klient potrzebuje, jakie ma problemy i, z jakimi wyzwaniami się mierzy.

Stwórz avatar swojego klienta. To ćwiczenie, które się robi, po to by poznać swojego klienta. Warto nadać mu imię, wyobrazić sobie bardzo dokładnie tego człowieka. Zastanów się co lubi, jak żyje, jak spędza czas i, przede wszystkim, jakie wyzwania przed nim stoją odnośnie Twojej oferty.

Samo stworzenie avatara to jednak za mało. Musisz potem fizycznie taką osobę odnaleźć i przebadać. 

W badaniu dobrze określić sobie także wątpliwości, po to by wiedzieć z jakimi obiekcjami trzeba będzie się zmierzyć w przygotowywaniu oferty. Obiekcje są szalenie istotne, ponieważ obiekcje świadczą o tym, że ktoś jest już wstępnie zainteresowany, Obiekcje pozwolą Ci rozbroić bombę już na początku. 

Badanie powinno Ci także pokazać poziom świadomości Twojego klienta.

Powinnaś się z niego dowiedzieć, czy Twój klient wie, że ma problem czy nie i czy jest świadom rozwiązań, jakich rozwiązań i czy szuka ich aktywnie? Na ile zna Twoje rozwiązania i konkurencji?

To pokaże Ci w jaki sposób będziesz rozmawiać ze swoim klientem. Czy musisz go uświadamiać, czy wystarczy pomachać mu rozwiązaniem przed nosem.

Badanie robimy również po to, by poznać język Twojego klienta, abyś widziała jak z nim rozmawiać.

Po drugie:  Stwórz ofertę dla swojego klienta i uśmierz jego ból

Jednym z podstawowych błędów początkujących jest wymyślanie oferty, zamiast odpowiadanie na na ból i proponowanie rozwiązania istniejącego problemu. Nie konstruujesz oferty na podstawie tego, co mają inni, bo chcesz się wyróżnić i nie wiesz również, czy ich oferta ma sens. 

Oferta powinna wypływać z poziomu świadomości klienta i jego potrzeb. Nie odwrotnie.

Mając dobrze zebrane informacje na temat swojego klienta możesz dopiero zacząć myśleć o tym, co zaproponować i w jaki sposób.

Bierzesz te wszystkie informacje, które masz , zbierasz je do kupy i zastanawiasz się w jaki sposób, dzięki swoim zasobom, możesz dostarczyć rozwiązanie na problemy i bolączki swojego klienta.

Oferta jest najlepszą tabletką przeciwbólową, jaką kiedykolwiek Twój klient mógłby otrzymać.

Ofertę również określa poziom świadomości. Jeśli wprowadzasz innowację i nikt nie słyszał o czymś takim, to super. Będziesz mieć pozycję pierwszeństwa, a to zawsze daje przewagę. Musisz jednak najpierw wyedukować klienta i uświadomić mu swoje rozwiązanie, więc proces docierania do klienta będzie dłuższy.

Tylko niewiele osób jest gotowych, aby kupić od razu, zwłaszcza coś, co widzą po raz pierwszy. Pamiętaj, że dziś szacuje się, że potrzebujesz 11 punktów styku, zanim człowiek podejmie decyzję. Dobrze jest zatem również wziąć pod uwagę przygotowanie produktów bezpłatnych i niskopłatnych, które będą prowadzić Twojego klienta w lejku sprzedażowym do finału, czyli zakupu lub podjęcia współpracy.

Po trzecie: Komunikuj się w sposób zrozumiały i przekonujący dla Twojego klienta

Dużym błędem jest niezrozumienie czym zainteresowany jest klient i jak należy do niego mówić.

Przede wszystkim ludzi nie obchodzi twoja zarąbista niebieska gładka pigułka, ale to że przestanie ich boleć ząb!

Jeśli pod ręką szybciej znajdzie się biała i szorstka, to myślisz że będą biec do apteki w myślach powtarzając że ta niebieska przechodzi gładko, wygląda pięknie i smakuje jak truskawka?

Wątpię. Wezmą to co będzie szybciej i prościej i jak najszybciej rozwiąże ich problem.

Czyli mówisz o korzyściach płynących dla Twojego odbiorcy z tego, że skorzystają  twojego rozwiązania. Nie mówisz o tym że Twoja pigułka ma piękny kolor, zawiera składnik XYZ i połyka się ją gładko. Mówisz o tym, że masz coś, co natychmiast uśmierzy ich ból.

Mówisz także językiem swojego odbiorcy . Po to robiłaś badania, pamiętasz?

To bardzo ważne. Z badań wyciągnij zwroty jakimi posługują się Twoi klienci, zwróć uwagę na pytania jakie zadają, na to jak opisują swój problem i dokładnie tym językiem się posługują i na te pytania odpowiadaj. Inaczej mówisz do dziecka, inaczej do osoby dorosłej. Inaczej mówisz do koleżanki, a inaczej do grupy menedżerów na szkoleniu….. Nawet jak wszystkim będziesz chciała przekazać tę samą informację tak naprawdę. Język klienta jest ważny. Dzięki niemu możemy się utożsamić, poczuć częścią grupy 

 

Na kursie marki osobistej cały wielki moduł poświęcam właśnie klientowi. Dlaczego?

Marka osobista to coś więcej niż tylko świetna ja. To jeszcze mój klient, dla którego coś tworzę i, do którego chce dotrzeć. 

Marka osobista jest najlepszą odpowiedzią dzisiaj, na to jak budować biznes oparty na Tobie, jak być małym, jednoosobowym przedsiębiorcą, albo jak budować wizerunek eksperta. To jest plan i strategia, które musisz sobie ułożyć i według nich działać. 

Marka osobista to jest sposób budowania biznesu i nie chodzi w niej tylko o to, żeby zrobić sobie super wizerunek i stanąć na piedestale oczekując zachwyconych westchnień, 

Marka osobista ma Ci pomóc uporządkować strategię działania, odpowiedzieć na pytania kim jesteś ty, kim jest Twój klient, jak się komunikować skutecznie, jak budować spójny wizerunek.

Na kursie otrzymacie konkretne narzędzia do stworzenia awatara i jak dokładnie przeprowadzić segmentację oraz badanie rynku. Już wiesz, że bez tego ciężko będzie ruszyć gdziekolwiek w sensowny sposób. 

 

Jeżeli chcesz porozmawiać o swojej marce osobistej, zapraszam Cię na konsultację. Pierwsze spotkanie jest bezpłatne i niezobowiązujące. 

Masz wątpliwości czy Twój wizerunek jest właściwie komunikowany? Jesteś fotografem i szukasz mentora, który pomoże Ci rozwinąć swój biznes?

Umów się na niezobowiązującą konusltację