Jak działać, żeby działać w ogóle i, żeby działać dobrze?

Jakie powinno być Twoje właściwe nastawienie?

Czy jesteś wielką korporacją czy mikro przedsiębiorcą, potrzebujesz priorytetów i celu, żeby działać efektywnie. 

Mówię Ci to absolutnie z własnego doświadczenia. Nie masz priorytetów, nie masz celu, działasz chaotycznie. Trudno wówczas o efekty. 

Bo też i jakie to mają być efekty skoro nie wiesz dokąd zmierzasz, ani jak zmierzać. Jedynym efektem takiego kręcenia się w kółko jest zmęczenie, frustracja i utwierdzanie się w przekonaniu, że to NIE DZIAŁA!

Nie ma się co dziwić, że nie działa, bo na dobrą sprawę, nie ma co działać i jak działać.

Każda duża firma ma swoje cele, robi plany. Siedzą tam tęgie głowy i myślą, analizują, planują, szacują, wyznaczają kierunki działania. Jeśli nie są zbyt tęgie, to firma raczej nie osiąga zbyt wiele, albo szybciutko zalicza regres zamiast progresu.

Jako marka osobista, mikro przedsiębiorca, solopreneur, freelancer…. czy jakkolwiek chcesz się określić, musisz działać analogicznie.

Pewne prawa przyrody są niezmienne. Jak choćby to, że jeśli nie wiemy dokąd zmierzamy, to trudno abyśmy tam dotarli, prawda? To nawet przedszkolak ogarnie. Ciekawe dlaczego, często jak zabieramy się za te nasze “biznesy” to nam to wyparowuje z głowy i myślimy, że można tak na hura rąbnąć się na rynek podpatrując tu i ówdzie, i powinniśmy natychmiast odnieść spektakularny sukces. 

To dopiero NIE DZIAŁA! 

Z pełnym przekonaniem Cię o tym informuje i niestety również częściowo z autopsji. Z dobrego serca się dzielę, bo nie musisz popełniać tych samych, naprawdę idiotycznych, błędów. 

CEL jest jak fundament dla Ciebie i Twoich działań.

Na celu się opieraj i planuj swoją drogę. 

Musisz go znać naprawdę dobrze i czuć, że to jest coś, czego faktycznie pragniesz. Cel musi być czymś więcej niż tylko ładnie brzmiącym sloganem. 

Dziś chciałabym poruszyć kilka podstawowych, moim zdaniem, kwestii, które pomogą Ci dobrze wyznaczać cele i trzymać się ich.

POZNAJ SWOJE DLACZEGO

Możliwe, że już słyszałaś o teorii Simone’a Sineka. Jeśli nie to polecam Youtube, jest tam krótki kilkunastominutowy film, w którym Simon prezentuje swoją teorię dlaczego. Od tego powinnaś zacząć jeśli chcesz świadomie wybierać, wiedzieć jak planować i krótko mówiąc, mieć satysfakcję z tego co robisz i jak to robisz.

Simon twierdzi, że ludzie tak naprawdę nie kupują samych produktów czy usług, ale w dzisiejszym świecie coraz częściej chcemy czegoś więcej w postaci wartości, misji, z którą możemy się utożsamić, jakiejś idei. Dlatego uważa on, że ludzie tak naprawdę kupują nasze dlaczego.  Dlaczego coś robisz, jaka głębsza idea Cię w tym prowadzi i jaka głębsza myśl Cię motywuje do działania. 

To kluczowe aby się nad tym zastanowić, dobrze nazwać i komunikować się właśnie z tego poziomu.

W dalszej kolejności dopiero Sinek wymienia “jak” i na samym końcu dopiero “co”. Jeśli robisz zdjęcia to musisz wiedzieć, co tak naprawdę Cię  pcha do przodu. Dlaczego chcesz fotografować, jaka głębsza myśl i cel za tym stoi. Twoje dlaczego musi być Twoje! To ważne. Ono nie spełnia oczekiwań innych nie daje satysfakcji innym, ale Tobie. Przypomnij sobie jak pisałam o motywacji, tej głębokiej i prawdziwej.

To jest Twoje paliwo do działania, coś, co Cię napędza i motywuje. 

Dlaczego czujemy gdzieś mocno w środku. To jest ten czynnik, który sprawia, że czasami podejmujemy bardzo różne na pozór działania, ale jak się głębiej im przyjrzysz, to często okazuje się, że realizujemy w nich tak naprawdę zawsze to samo, nasze dlaczego. 

Może Ci się wydawać, że Twoja droga jest kręta, zmienna i próbujesz w życiu wielu przeróżnych rzeczy. Jak się jednak mocniej zastanowisz, to widać doskonale, że wcale tak nie jest. Za każdym razem tak naprawdę kieruje Tobą ta sama motywacja, ten sam głębszy cel. 

To bardzo ważne aby go dostrzec i umieć nazwać. Będzie Ci dużo łatwiej podejmować decyzje i działania, będziesz wiedzieć, czy są to faktycznie te, które pozwalają Ci osiągać to, co dla Ciebie jest istotne, czy tylko będzie to nieudana próba szukania spełnienia. 

Ze swojej strony radziłabym się zastanowić nad kilkoma rzeczami. 

Jakie działania do tej pory najczęściej były przez Ciebie podejmowane i spróbować znaleźć dla nich wspólny mianownik?

Możesz się zaskoczyć, że Twoje dlaczego może być realizowane na wiele sposobów i tym samym dać sobie szansę na zrobienie, lub nie zrobienie, czegoś, co przybliży Cię do Twojego celu.  To może być bardzo uwalniające doświadczenie. 

Coraz częściej miarą sukcesu jest bowiem umiejętność określania celu. Posiadając cel i działając w kierunku jego realizacji, masz dużo więcej motywacji nawet w obliczu pojawiających się trudności.

Jeśli nie będziesz mieć celu, jeśli nie znasz swojego dlaczego i skupisz się wyłącznie na tym aby np, rosnąć czy generować coraz większe zyski, prędzej czy później może się okazać, że najzwyczajniej w świecie, nie masz kompletnie radości z tego, co robisz i się wypalasz.

Znajomość swojego dlaczego jest Ci potrzebna również do tego. Wiesz, że za tym co robisz stoi coś znacznie więcej. 

 

POZNAJ WŁASNE WARTOŚCI I PROWADŹ FIRMĘ W ZGODZIE ZE SOBĄ

Kolejnym krokiem na drodze do skutecznego działania jest znajomość własnych wartości.

Wiesz po co są Ci potrzebne?

Żeby nie rozmieniać się na drobne i, żeby działać w zgodzie ze sobą.

Wartości powinny być takim drogowskazem jak najlepiej, najszybciej i najskuteczniej docierać do wybranego celu.  Wartości są po to, żeby nie tracić czasu. Kiedy stoisz przed wyborem i masz podjąć decyzję, sięgasz do swoich wartości.

Wartości mogą ewoluować na różnych etapach naszego życia i rozwoju. Zmieniają się, tak jak zmieniają się życiowe priorytety. 

Załóżmy, że chcesz napisać książkę. Zawsze było to Twoje absolutne marzenie. Masz pomysł, zebrałaś materiał i czas start.  Tymczasem dostajesz super intratną propozycję kontraktu, za świetną kasę. 

Co wybrać???? 

Mamy w opozycji dwie wartości: samorealizacja i stabilizacja finansowa.

Z jednej strony własna realizacja, spełnienie celu, a z drugiej dodatkowy zastrzyk gotówki. Tu wchodzą na arenę Twoje wartości. 

Jak życie masz poukładane, dzieci wyszły z domu, kredyty pospłacane i tak naprawdę to żyje Ci się dobrze, wygodnie i bezpiecznie i czujesz, że wreszcie przyszedł czas, aby na pierwszym miejscu postawić własną realizację i spełnić swoje marzenie, to wybierasz książkę.

Jeśli jesteś młodą mamą, kredyty na karku, brakuje gotówki, sytuacja z pracą jest niepewna i potrzeba zapewnienia bytu jest najważniejsza, Twoją wartością będzie bezpieczeństwo Twojej rodziny i stabilność. Wtedy decyzja przechyli się ku opcji drugiej. Książkę napiszesz kiedy Twoje życie nabierze trochę innego kształtu i samorealizacja będzie ważniejsza od stabilizacji. 

Wartości są Twoim GPS’em – z takim stwierdzeniem się spotkałam i bardzo się z nim zgadzam.  Dzięki temu zaoszczędzisz sobie czasu i szybciej będziesz osiągać swoje cele. 

Kolejna kwestia bardzo ważna, która łączy się ze znajomością swoich wartości, to poczucie, że żyjesz własnym życiem. Jeśli wiem, co dla mnie jest istotne, czym powinnam się kierować, to podejmuję decyzję, które sprawiają, że idę przez życie w zgodzie ze sobą.

Nie podejmujesz decyzji w oparciu o sugestie innych i idąc za głosem innych ludzi, co sprawia, że masz wrażenie, że żyjesz cudzym życiem. To trudne. Jeśli jednak nie znasz swoich wartości, to często zdarza się, że nie wiedząc jaką decyzję podjąć, jak choćby w przykładzie z książką, to być może pytasz po kolei…. a to przyjaciółki, znajomych, czy osób, które są dla Ciebie autorytetem i w efekcie żyjesz cudzymi wartościami.

Jeśli zapytasz mnie co zrobić w takiej sytuacji, to nie jestem w stanie tego Ci powiedzieć. Mogę Ci powiedzieć jedynie co ja bym zrobiła, gdyby ta sytuacja dotyczyła mnie, ale to będzie zgodne  moimi wartościami, nie Twoimi. 

Poznaj swoje wartości i w zgodzie z nimi prowadź też swój biznes. Tylko wtedy będziesz czuć, że to właściwy kierunek. 

Pamiętaj, że nie musisz spełniać niczyich oczekiwań, nie musisz wpinać się w mainstram jeśli tego nie czujesz. Jedyne co warto zastosować, to postępować w zgodzie z własnymi wartościami. 

Po zdefiniowaniu swojego dlaczego, kolejnym krokiem jest zastanowienie się jakie one są. Dostrzeż punkt do którego zmierzasz i określ sposób w jakich chcesz tam dotrzeć.

To, do czego namawiam to określenie przynajmniej 5 swoich podstawowych wartości i świadomość ich w każdej sytuacji, kiedy trzeba podjąć decyzję czy dokonać jakiegoś wyboru. 

Kiedy znacząco zmieniają się okoliczności, wydarza się coś ważnego, znajdź chwilę dla siebie i dokonaj weryfikacji, czy nadal te same wartości są dla Ciebie priorytetowe czy być może coś się zmieniło. Bądź w kontakcie ze sobą, postępuj w zgodzie z sobą.

 

DLACZEGO NIEKONIECZNIE PASJA JEST NAJLEPSZYM WSKAŹNIKIEM

Kto tu ma zawód hobby? 

Trochę teraz włożę kij w mrowisko. Musisz jednak sobie uświadomić, że cel i dlaczego, a pasja to nie to samo! 

Koniecznie to należy od siebie oddzielić.  Trzeba rozbić jeden mit, który każe nam podążać za pasją. Wspaniale jest oczywiście jeśli ze swojej pasji uczynimy zawód i możemy w ten sposób się realizować. 

Pasja trochę zakłada, że mamy prawo wymagać, aby inni płacili nam za robienie tego, co sami chcemy robić i co sprawia nam przyjemność. 

Przyznasz, że to nieco aroganckie?

W momencie kiedy decydujesz, że będzie to Twoja praca i chcesz, aby inni ludzie płacili Ci za jej wykonywanie musisz odwrócić nastawienie. Sam fakt, że kochasz fotografować, nie oznacza, że jesteś od razu Annie Leibowitz. Ja lubię czytać książki i leżeć na trawie, ale nie oczekuję, że klienci będą mi za to płacili, bo to jest moje hobby.

Skakanie od pasji do pasji i oczekiwanie, że powinno się odnosić oszałamiający sukces w momencie kiedy zderzysz się z rzeczywistością, może się skończyć lekkim załamaniem nerwowym.

Nie możesz również zapominać o tym, że biznes jest klientocentryczny. W centrum każdego biznesu jest klient. To klient stoi na piedestale, nie Ty. To znajomość klienta i jego potrzeb oraz problemów, jest punktem wyjścia do Twoich działań i budowania strategii działania. 

Nie chodzi o to by zapominać o sobie, ale o to by pamiętać, że jeśli ktoś ma zapłacić za coś, co dla niego zrobisz, to jego potrzeby mają być zaspokojone przede wszystkim. Jeśli tym samym zaspokajasz swoje i czujesz radość i satysfakcję, to super. To powinno Ci zapewnić realizacja swojego dlaczego. 

Wszystkie te czynniki łączą się ze sobą. 

To dzięki dlaczego realizujesz siebie. Pracujesz jednak przede wszystkim dla drugiego człowieka. Potrzeba w tym trochę więcej pokory i nastawienia w kierunku drugiej strony. Rób to, co potrafisz robić dobrze, rozwijaj się, podnoś swoje kompetencje pod kątem wykonywanego zawodu, a nie pod kątem tego, co lubisz lub nie. To wymaga również wytrwałości, a z hobby bywa i tak, że raz masz ochotę na to, raz na tamto.

Jeśli fotografujesz swojego klienta, to tak aby spełnić jego oczekiwania i dostarczyć mu fotografii, których pragnie. Jeśli robisz zdjęcia aby zrealizować własne potrzeby lub wizje, to najczęściej wynajmujesz modelkę, której za to płacisz, nie odwrotnie.

Wychodząc z założenia, że Twoja praca i pasja to to samo, możesz również bardzo szybko się zniechęcić. Możesz przecież lubić fotografować, ale tak jak Ty lubisz i chcesz, a kiedy klient jest trudny i marudzi, to wcale nie okazuje się takie przyjemne. Co wtedy?

Zatem jeśli chcesz wykonywać taki zawód, to nie zakładaj, że hobby i pasja stają sią pracą. Nie są to pojęcia jednoznaczne, a wręcz takie założenie może okazać się bardzo niebezpieczne. To rozwiązanie ma krótkie nogi, jest nieco naiwne i może doprowadzić Cię do frustracji, poczucia, że nie spełniasz oczekiwać swoich i innych, czy wrażenia, że nie jesteś dość dobra. A nie o to chodzi.

Nie musisz przecież być Annie Leibowitz by cieszyć się nadal fotografowaniem, prawda? Jeśli jednak chcesz aby fotografia była Twoim zawodem, to bądź najlepszym rzemieślnikiem i specem od obsługi klienta.

Jeśli się na to zdecydujesz, to wymaga to zmiany nastawienia i świadomości, że teraz ma być to Twój biznes, Twoja praca  i potrzebne jest podejście strategiczne.

Wszystko jest do zrobienia, wymaga tylko właściwego podejścia i nastawienia, tak jak napisałam na początku.

Podejmujesz wyzwanie?

Zbuduj markę osobistą bez ściemy!

Umów się na niezobowiązującą konusltację

[/vc_column_text]
[/vc_column][/vc_row]

Iza Faber

Moją misją jest przyprowadzać ludzi do spełnienia zawodowego, aby w pełni wykorzystywali swoje naturalne talenty i budowali dobry biznes, który jest źródłem satysfakcji na każdym poziomie.
Pracuję z ludźmi znajdującymi się na różnym etapie rozwoju zawodowego. Moi klienci to zarówno osoby zaczynające i planujące swój biznes, które potrzebują wsparcia na poziomie tworzenia strategii marki od podstaw. Jako mentor towarzyszę im w odkrywaniu ich wizji, misji, ustalaniu celów biznesowych, określaniu i segmentacji klienta, oraz elementów wizerunkowych ich własnej marki osobistej.

All author posts

Privacy Preference Center