Jeff Bezos, twórca Amazona powiedział:

„Marka osobista to wszystko to, co ludzie o tobie powiedzą, kiedy wyjdziesz z pokoju”.

Wszystko to, co zostaje w głowach naszych odbiorców, ludzi, z którymi mamy do czynienia.  Pierwsze wrażenie, emocje, uczucia…. A może nic szczególnego?

Lepiej, żeby o Tobie mówili. Jak przestaną, to znaczy, że jesteś martwy. A najlepiej, żeby mówili i myśleli, to co Ty chcesz. Żebyś to Ty decydował o wrażeniu, emocjach, jakie zostawisz i zapadł w pamięć.

Zresztą pomyśl sam, nie bez powodu na rozmowę kwalifikacyjną ubierasz się odpowiednio, prawda?

Wyjście do ludzi, wyjście na zewnątrz, to też trochę taka rozmowa kwalifikacyjna, tylko z Twoimi odbiorcami i pytanie czy ją zaliczysz i jak. To zależy wyłącznie od Ciebie. Możesz się przygotować, postarać i zadbać o wrażenie, a następnie o relację. Uważam, że jest to również kwestia szacunku dla odbiorcy. Każdy z nas chciałby być potraktowany jak ktoś wyjątkowy i jeśli widzisz, że ktoś przygotowuje się na spotkanie z Tobą, czujesz się ważny i doceniony.

Marka osobista to dość nowe pojęcie na naszym rynku. W zasadzie można powiedzieć, że funkcjonuje od około dekady w bardziej powszechnym i popularnym wydaniu.

Narosło wokół niego sporo błędnych wyobrażeń i skojarzeń. Marka osobista jednak, lub jak niektórzy wolą, personal branding, to bardzo konkretna sprawa. Nie w niej nic ze zgadywania czy działania “na czuja”. 

Dlatego dziś chciałabym porozmawiać o tym czym jest, a czym konkretnie nie jest, marka osobista. 

Dla profesjonalisty to świadoma praca nad własnym wizerunkiem, która przełoży się na pozycję na rynku. Dzięki niej droga do odbiorcy zostaje skrócona. Droga do potencjalnego pracodawcy czy klienta. Dzięki dobrze prowadzonej marce osobistej zdobywasz zaufanie, budujesz relację i realnie przekłada się to w konsekwencji na możliwości finansowe.

Jednym słowem, to coś znacznie więcej niż tylko wizerunek. Za wizerunkiem stoi bowiem konkretny cel, który realizuje strategię i biznesowe założenia.

Jeśli pracujesz na etacie, to Twoja karta przetargowa w negocjacjach o pracę. Z silną marką osobistą najprawdopodobniej to nie Ty szukasz pracy, ale praca szuka Ciebie. Jesteś w stanie wynegocjować bardziej korzystne dla siebie warunki i to najprawdopodobniej Ty ustalasz zasady, na jakich chcesz pracować. Cudowne, prawda?

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to oczywiście chodzi nam o to, abyś nie Ty ganiał za klientami błagając ich o zakup i uprawiając nachalną sprzedaż, której nie cierpisz, ale o to, by mieć relacje i by jedynie stwarzać klientom możliwość do zakupu, nie odwrotnie. 

Marka osobista wzmacnia Twoją pozycję na rynku, wyróżnia Cię, jest wyjątkowa tak jak Ty. 

Czym zatem jest, a czym nie jest marka osobista?

 

JA vs MOJA USŁUGA

 

Ja czyli człowiek (ja, ty i każdy, kto buduje swoją markę) to oczywiście jest podstawa. W końcu to moja marka i opiera się na mnie. Marka osobista to nie to samo, co marka produktu i usługi. Można powiedzieć, że to marka człowieka. Wiąże się to z wieloma aspektami i, moim zdaniem, dla profesjonalisty, specjalisty czy przedsiębiorcy, jest idealnym rozwiązaniem na biznesową strategię i fundament.

Nie musi być jednak zarezerwowana wyłącznie dla właścicieli firm. Jest tak samo potrzebna np. ekspertowi pracującemu na etacie, jak i temu działającemu samodzielnie. 

To coś, co idzie za człowiekiem. Rozwija się wraz z jej właścicielem, jest spójna z człowiekiem. Marka osobista oparta na osobie podlega zatem ciągłej zmianie i ewolucji, tak jak człowiek. 

Potencjałem marki jest osoba i jej zasoby oraz talenty. Kluczowe jest zatem samopoznanie i wysoki poziom świadomości własnych celów i osobistej misji.

Nie wyznaczasz i tworzysz misji firmy, z którą masz się utożsamić, ale odwrotnie. W przypadku marki osobistej praca nad sobą, świadomość tego, kim jesteś, jaki posiadasz naturalny potencjał i jak najlepiej należy go wykorzystać, raczej powinna prowadzić do odkrycia własnej, osobistej misji. 

To nic innego, jak Twój osobisty głębszy cel, który Ci mówi, dlaczego tak naprawdę jesteś na tym świecie, co jest Twoim zadaniem, co jest Twoim powołaniem. 

Praca ze sobą, zagłębienie się w siebie pozwala uświadomić sobie własną wyjątkowość, własne naturalne talenty i wtedy wszystko schodzi się nagle ze sobą i rozrzucone puzzle przed naszymi oczami, same układają się w kompletny obraz. 

Dostrzegasz i rozumiesz swoje wybory, pragnienia i marzenia. Dociera do Ciebie, jaki głębszy sens jest w Twoich działaniach, dotychczasowych decyzjach. Widzisz co Cię niesie, a co było błędną decyzją.

Znajduje to odzwierciedlenie również w działaniach zawodowych, bo praca to przecież lwia część naszego życia. Nie chodzi zatem o to, by była orką na ugorze, ale raczej pielęgnowaniem ulubionego ogrodu. 

To bardzo ważna wiedza i kluczowy moment tworzenia własnej marki. To, co robisz zawodowo, wypływa bowiem z tego kim jesteś, nie odwrotnie. Wtedy masz poczucie spełnienia i satysfakcji. 

Marka osobista jest Tobą i jest oparta na Tobie. Nie jest jednak wyłącznie Tobą, i takie pojmowanie marki osobistej będzie prowadzić do frustracji związanej z brakiem skuteczności. Dlaczego? Dlatego, że ktoś jest odbiorcą Twojej marki i jest równie ważny jak Twój osobisty fundament. Nie traktuj zatem marki osobistej tylko jak własnej genialnej persony, ale raczej własną personę w kontekście relacji z odbiorcami i wartościami jakie wnosisz w życie innych realizując w ten sposób sens własnego życia.

WIZERUNEK

Mam wrażenie, że marka osobista często jest mylona z wizerunkiem. To zdecydowanie za mało i to zdecydowanie nie wystarcza, aby stworzyć coś sensownego.

Wizerunek jest zewnętrzną fasadą, taką fizyczną manifestacją, tego czym jest marka. Wizerunek w sposób namacalny i wizualny właśnie, ma komunikować to, co jest fundamentem marki. Jest wynikiem, przejawem tego, kim jesteś Ty, jakie są Twoje wartości i jaką jesteś obietnicą poprzez realizację swojej misji.  Wizerunek jest zatem elementem marki. 

Powiedziałabym nawet, że wizerunek jest czubkiem góry lodowej, który wystaje ponad powierzchnię wody, a marka żeby nie była tylko luźno pływającą krą, która biernie poddaje się nurtom wody i sama nie ma wpływu na to, gdzie jest, potrzebuje znacznie większej, solidnej części schowanej pod powierzchnią wody. Tej części, która ją zakotwicza, utrzymuje w miejscu, mówi gdzie jest, nie pozwala odpłynąć, utonąć, zostać porwaną przez fale. 

Kotwicą są fundamenty marki w postaci pracy wykonanej nad sobą, nad poznaniem siebie. To wyznaczone cele, założone wyzwania, które chcemy zrealizować.

Wizerunek sprawia, że otoczenie i odbiorcy postrzegają Cię w odpowiedni sposób. Dzięki wizerunkowi łatwiej Ci ufają, są do Ciebie przekonani, mogą Cię poznać.

Dzięki temu, że tworzysz wizerunek realizujesz pewien plan. Ten plan to nic innego, jak Twój osobisty biznes. Po to przecież pracujesz.  Pracujesz po to, by realizować swoją życiową misję, i by dzięki temu żyć tak jak chcesz i potrzebujesz żyć. 

Nie możesz zatem skończyć na samym wizerunku, bo to będzie zupełnie niewystarczające. Sam wizerunek to zdecydowanie za mało, by mówić o biznesie. 

Jeśli skupisz się tylko na wizerunku, to stworzysz sztuczną kreację. Będzie to zewnętrzny twór ubrany w jakieś hasła, piękne grafiki i zdjęcia. Będzie to produkt marketingowy, za którym nie stoi prawdziwy człowiek, ale wyłącznie wykreowana persona na potrzeby rynku. Nie myl zatem marki osobistej z wizerunkiem. Ładne zdjęcia, kilka gładkich słów i sloganów, to nie jest prawdziwa marka. Marka osobista jednak, to coś znacznie więcej. 

STRATEGIA BIZNESOWA

Ponieważ pracujesz nad marką osobistą w celu zawodowym, po to aby w ten sposób pracować  i budować biznes, to nie możesz brać pod uwagę wyłącznie siebie jak wspomniałam powyżej. 

To za mało. Jest to oczywiście podstawa, ale jeśli mówimy o biznesie czy wzmacnianiu swojej rynkowej pozycji, to musisz mieć strategię działania i zawsze jest ktoś, kto ma być jej odbiorcą. 

Marka osobista jest formą strategii. Jest formą prowadzenia firmy opartej na człowieku, na osobie, na Tobie. Jest to także sposób na budowanie własnej ścieżki zawodowej poprzez rozwój osobisty i zawodowy w zgodzie z własnymi wartościami i potrzebami. 

Poza misją, powinna zatem posiadać cel, który chce zrealizować. Bez celu kręcisz się w kółko i działasz chaotycznie. 

Ustalając cel, ustalasz drogę do niego. Wyznaczasz elementy, które będą mierzyć skuteczność Twoich działań, robisz weryfikację. 

Wtedy jesteś w stanie ocenić, czy działasz skutecznie, czy posuwasz się do przodu. Jeśli nie podejdziesz do działania z głową, planując i strategicznie, to przy najlepszych nawet chęciach i wzniosłych ideałach, skutki będą co najwyżej, marne. 

Nie każda firma i nie każdy biznes musi być oparty tradycyjnie na produkcie czy usłudze. Do tego zapewne przywykłeś. Tak postrzegamy w tradycyjny sposób marketing i działania związane z promocją, budowaniem biznesu. 

Różnica polega na tym, że teraz to Ty jesteś swoją marką, czyli to, co robisz, Twoja praca, mają realizować przede wszystkim Ciebie i Twoją misję. Jesteś w stanie osiągnąć spójność w tym kim jesteś i w dążeniach zawodowych. Nie musisz oddzielać jednego od drugiego. Przecież praca, to także nasze życie, jak wspomniałam na początku. 

Marka osobista jest strategią na siebie w kontekście zawodowym. Co ważne natomiast, kontekst zawodowy wypływa z Ciebie i tego, kim jesteś.

Działaj zatem z głową. Nie traktuj marki osobistej pobieżnie, nie ograniczaj jej do kilku zdjęć, nie myśl arogancko, że Ty jesteś i to wystarczy,

 

Marka osobista jest piękną drogą do poznania siebie, realizacji siebie w wymiarze zawodowym i połączenia wszystkich tych najważniejszych sfer w naszym życiu, aby po prostu mieć satysfakcję i dobry biznes. Nie tylko hobby, które robisz z pasją, czy nie tylko pracę, do której chodzisz, żeby zarobić na chleb, ale od poniedziałku już myślisz o kolejnym weekendzie. 

 

Tego Ci życzę, zacznij się spełniać zawodowo i osobiście jednocześnie. 

 

Zapraszam Cię do udziału w moim autorskim kursie “Marka osobista bez ściemy” czyli dobry biznes oparty na satysfakcji, Twoich wartościach i Tobie. Krok po kroku prowadzę Cię przez meandry budowania własnej autentycznej marki osobistej i biznesu, który będzie Ci dawał radość. 

Działaj już dziś!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Masz wątpliwości czy Twój wizerunek jest właściwie komunikowany? Jesteś fotografem i szukasz mentora, który pomoże Ci rozwinąć swój biznes?

Umów się na niezobowiązującą konusltację