PO CO CI WIZJA I MISJA

Pewnie słyszałaś nie raz o czymś takim jak misja firmy, tworzenie wizji itd…. Możesz myśleć, że to takie trochę bujanie w chmurach i w zasadzie nie być przekonana, po co Ci to tak naprawdę jest potrzebne. Może Ci się wydawać, że Ty solo przedsiębiorca, albo freelancer, to trochę inna historia i  nie przesadzajmy tak z tą misją, co? 

W końcu robisz proste rzeczy dla ludzi, żeby żyć, cieszyć się tym, żeby świadczyć usługi. Jakaż tym jest wielka misja? Jakąż wizję można tworzyć jak się pracuje samemu ze sobą, albo w niewielkim zespole i, w zasadzie, nie wiadomo co będzie jutro biorąc pod uwagę zmiany na rynku i w rzeczywistości. Po prostu idziesz do przodu. Nie ma co filozofować, trzeba pracować.

No właśnie…. nic bardziej mylnego!  Wizja i misja są naprawdę konieczne. Tobie również. Bez względu na to, co Ci się wydaje. Nie musisz teraz pisać doktoratu z marketingu, ale pewne rzeczy musisz ogarnać. Jeśli jesteś małym przedsiębiorącą, ekspertem czy freelancerem, chcesz czy nie, z marketingiem się zaprzyjaźnić musisz. Zwłaszcza jak robisz rzeczy dobre czy genialne, a przecież robisz, prawda? To nie chcesz chyba, żeby znalazł się ktoś, kto nie dorasta Ci do pięt, ale temat ogarnął i to jemu idzie jak po maśle, a Tobie jak po grudzie.

W żołnierskich słowach zatem. P co Ci ta wizja i misja? Dlaczego warto nad nią się pochylić i co Ci to da?

 

WIZJA

 

Wizja to takie trochę marzenie. Właściwie to przecież każdy biznes i każda decyzja o pozostaniu przedsiębiorcą zaczyna się gdzieś od marzeń. Wiadomo, że fajnie jest pomarzyć, jednak możesz się zastanawiać po co Ci te marzenia i czy to czasem nie jest zbytnia strata czasu.

Otóż jesteś w wielkim błędzie i trudno Ci będzie budować dobry biznes, czy być przekonującą dla swoich odbiorców, jeśli nie masz swojej wizji. 

Wikipedia podpowiada, że wizja firmy to jest jej obraz w przyszłości. Na początek może być nawet całkiem mglisty. Chodzi o ustalenie pewnego kierunku. Przechodzimy od ogółu do szczegółu. 

Od czegoś trzeba zacząć, prawda?

Zatem masz ogólną kierunkową wizję i jak najbardziej ona może wypływać z Twoich marzeń. Kolejnym krokiem jest stworzenie wizji całościowej. Ten obraz powinien przestać być super mglisty, a zacząć zachwycać detalami i szczegółami. Wizja całościowa musi zawierać w sobie bardzo konkretne informacje.

To ściśle określona domena Twojej działalności i odpowiedzialność na potrzeby i wymagania Twoich odbiorców. Musisz koniecznie określić jakie  będą mierniki sukcesu czyli w jaki sposób będziesz oceniać swoje postępy. Potrzebujesz wiedzieć, jakie umiejętności czy sprzęt będą konieczne do jej zrealizowania. A na koniec musi być bardzo konkretną obietnicą przyszłości, tego gdzie zamierzasz dojść.

Może Ci się wydawać, że to takie śmieszne i nieco wydumane, jeśli TY po prostu świadczysz proste usługi zwykłym ludziom i żadnej wielkiej filozofii w tym nie ma.

Serio?

To ja Ci powiem, żebyś bardzo szybko zweryfikowała teraz swój sposób myślenia i zastanowiła się jednak nad nim. 

Bez wizji będziesz się kręcić jak w błędnym kole. Sorry, ale taka jest prawda. Co chwilę będą Ci wpadać do głowy nowe pomysły i będzie Ci się wydawało, że to rozwój. Może tak, może nie.

Może część z nich nawet Cię popchnie do przodu, ale uwierz mi, że będzie to raczej piękne dzieło przypadku niż zamierzone działanie. Z kolei inne będą Cię spowalniać czy cofać. 

Potrzebujesz wizji bardzo mocno do kilku rzeczy:

  • Żeby uświadomić sobie mocno, gdzie pragniesz być i zobaczyć w jaki sposób możesz tam dojść,
  • Wyznaczyć cele, które naprawdę mają dla Ciebie znaczenie,
  • Przeanalizować gdzie jesteś i jak powinna wyglądać Twoja droga czyli, czego potrzebujesz, aby spełnić swoje marzenia,
  • Mieć punkt odniesienia i weryfikować czy posuwasz się do przodu,
  • Mieć motywację, która będzie Cię wspierać w trudnych chwilach.

Pamiętasz, o motywacji pisałam całkiem niedawno. Chodzi o nazwanie tego czegoś, co dla nas jest najważniejsze i czego pragniemy, aby w chwilach zwątpienia przypomnieć sobie dlaczego to robimy.

Aby stworzyć swoją wizję, najlepiej wykonać praktyczne ćwiczenie. Mój ulubiony sposób to list, który piszesz do siebie za kilka lat. Opisujesz w nim dokładnie sytuację w jakiej chcesz się znaleźć. Ważne by była to wizja całościowa składająca się ze wszystkich szczegółów.

 

MISJA

Drugim bardzo ważnym elementem na początku budowania swojego biznesu jest poznanie i zdefiniowanie swojej misji. 

Misja jest obietnicą. Misja określa kierunek i wartości.

Misja mówi po co tu jesteś. Po co firma jest na rynku. W przypadku marki osobistej, solo przedsiębiorcy czy freelancera, misja będzie mówić o misji osobistej i zawodowej jednocześnie. 

Misja jest taka ciut bardziej filozoficzna niż wizja, która jest obrazem.

W zasadzie wizja powinna być obrazem, który rozwija misję i przedstawia sposób jej realizacji. Misja mówi to takie zawodowe “wyznanie wiary” . Jest Twoją wizytówką. Odkłada nieco na bok kwestie finansowe, bo mówi o przekonaniu, o potrzebie robienia tego, co robisz.

Dla przykładu misja Googla brzmi:

„Naszą misją jest uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego”.

Moją misją jest przyprowadzać do satysfakcji zawodowej poprzez budowanie dobrego biznesu opartego na marce osobistej i wynikającego z osobistych wartości oraz talentów człowieka. 

Dlatego tu jestem i Ci o tym mówię. Misja pokazuje gdzie jestem na tle innych osób, które oferują podobne usługi. Mówi o mojej motywacji, mówi o moim nadrzędnym celu i realizuje moje dlaczego. 

No właśnie… dlaczego i Simon Sinek, o którym już tyle razy wspominałam. Jeśli nie znasz jeszcze jego filozofii, która mówi, żeby zawsze zaczynać od swojego dlaczego, to koniecznie się z nią zapoznaj jak najszybciej.

W przypadku marki osobistej Twoje dlaczego właściwie jest tożsame z Twoją misją. Jego określenie i definicja są Ci bardzo potrzebne, aby móc budować biznes, który faktycznie będzie Cię cieszył i będzie przynosił satysfakcję zarówno na polu osobistym, jak i zawodowym.

W jakim celu powinnaś poznać swoje dlaczego? 

Sinek mówi wprost: “Ludzie nie kupują Twojego co, ale Twoje dlaczego!” 

Dlaczego pozwoli Ci się wyróżnić na tle innych osób, bo jest wyłącznie Twoje i wyjątkowe. Dlaczego pokazuje co tak naprawdę jest dla Ciebie motorem do działania i co tak naprawdę daje Ci satysfakcję.

Dzięki dlaczego zrozumiesz, że możesz najprawdopodobniej realizować je na wiele sposobów, pod warunkiem, że na końcu tych działań, zawsze będzie stał cel finalny czyli realizacja Twojej własnej, głębokiej misji

Dzięki dlaczego możesz sprawdzisz w jaki sposób, i poprzez jakie działania, jesteś najbardziej efektywna czyli co tak naprawdę powinnaś robić, bo to ma największy sens.

Nagle wszystkie klocki zaczynają się składać w całość i już nie zastanawiasz się czy lepić pierogi czy naprawiać samochody.

Dlaczego jest Ci również, i przede wszystkim, potrzebne do komunikacji. Jak mówi Sinek, ludzie kupują Twoje dlaczego, więc o nim trąb odpowiednio głośno.

Mów o wartościach, o swoich motywacjach. Pokazuj jaki głębszy sens ma Twoje działanie. Ludzi, którzy finalnie świadczą takie usługi jak Ty, zapewne jest całkiem sporo, ale Twoją wartość i realizację jej poprzez tą usługę, możesz dać tylko Ty.

 

CELE I DZIAŁANIE

 

Do brzegu jednak!

Myślę, że już doskonale wiesz, że tworzenie wizji i misji, nie jest zarezerwowane tylko dla wielkich koncernów, a mały przedsiębiorca nie musi budować takich rozbudowanych struktur ani form. 

Nieprawda!

Jest to dla Ciebie absolutna podstawa, dzięki której możesz zbudować plan działania i komunikacji. Podstawa, która pozwoli Ci posuwać się do przodu, a nie dreptać w kółko. Punkt odniesienia dla Twoich decyzji.

Jak nie wiesz czy coś zrobić czy nie, to sprawdź czy to przybliża Cię do Twojego celu, czy oddala?

Widzisz jakie działania należy podjąć. Identyfikujesz swoje potrzeby i co powinnaś zrobić.

Dzięki znajomości wizji i zdefiniowaniu misji, możesz zacząć robić. Robić, tak, aby spełniać swoje marzenia.

 

Idą święta, życzę Ci trochę oddechu i wolnego czasu. Znajdź moment na marzenia, na pobujanie w obłokach. To z marzeń powstają wizje i wspaniałe cele.

Jak już się zaprzyjaźnisz z tą opcją, to zachęcam do praktycznego podejścia, które da Ci konkretne odpowiedzi. Istnieją ćwiczenia, które można wykonać, ab to wszystko sobie poukładać i zapisać.

Zapraszam Cię już dziś na webinar “Poznaj swoje dlaczego” 14  kwietnia o godzinie 10:00. Webinar oczywiście będzie praktyczny, bo z ćwiczeniem do pobrania i do zrobienia. Ma Ci pomóc nazwać to, co może już gdzieś tam pod skórą czujesz, ale jeszcze Ci ciężko nazwać, ubrać w słowa i zobaczyć tak czarno na białym. A to szalenie ważne, bo niesamowicie otwiera oczy i np. widzisz że to wszystko co robisz do tej pory ma jeden wspólny korzeń jakim jest Twoje dlaczego.

Paradoksalnie okazuje się, że wcale nie robisz miliona różnych rzeczy, tylko jest jeden powód. Nazwij go, odkryj swoje dlaczego, komunikuj się z jego poziomu i zobaczysz, że wszystkie Twoje działania nagle okażą się bardzo spójne. 

 

Wskakuj na webinar. Zarezerwuj sobie godzinę z hakiem i działamy!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Masz wątpliwości w jakim kieuruku podąża Twoja marka? Potrzebujesz wsparcia??

Umów się na jedną bezpłatną i niezobowiązującą konusltację