Blog

Bądź sobą. Osobowość ma znaczenie.

uwaga-i-zaufanie-walka-o-klienta
MARKA OSOBISTA

Bądź sobą. Osobowość ma znaczenie.

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

TWOJA OSOBOWOŚĆ MA ZNACZENIE DLA TWOJEGO BIZNESU

 

OSOBOWOŚĆ JAKO TWÓJ ZNAK ROZPOZNAWCZY I WYRÓŻNIK

Podejrzewam, że jak przeglądasz Internet i obserwujesz innych ludzi, to każdy z nich jest dla Ciebie w jakiś sposób ciekawy. No właśnie, jak się nad tym głębiej zastanowisz dlaczego lubisz Kaśkę, a Anka Ci działa na nerwy, to okazuje się, że ich osobowość jest kluczowa. Nawet jeśli i Kaśka i Anka serwują najlepszą kawę w mieście, to z przyjemnością chodzisz do Kaśki, zatrzymasz się, pogadasz i spędzisz tam zawsze trochę czasu, a od Anki zamawiasz i szybko wychodzisz. Idziesz tam tylko wtedy jak Kaśka ma zamknięte, albo nie masz możliwości.

Jesteś nawet skłonny, aby nadal chodzić do Kaśki, nawet jeśli się przeprowadzisz i teraz to kawiarnia Anki jest za rogiem.

Ile razy wybierałaś fryzjera dlatego, że po prosu go lubiłeś? Może nie był nawet taki genialny jeśli chodzi o strzyżenie włosów, ale z przyjemnością spędzałeś tam czas?  Wybaczałeś te nieperfekcyjne cięcia, fryzjerską samowolkę.. 

To OSOBOWOŚĆ. Okazuje się, że osobowość jest jednym z kluczowych czynników, przy podejmowaniu decyzji o tym, w czyjej społeczności chcemy pozostać, z czyich usług skorzystamy. 

Jednych lubimy, innych niekoniecznie. To jest OK. 

Jedno już wiemy. Osobowość ma znaczenie. Osobowość może być tym czynnikiem, który przeważy o decyzji zakupowej. 

Wiemy też, że każdy nasz odbiorca jest dosłownie bombardowany z każdej strony możliwościami i ofertami. Żeby pozostał ze mną, musi mnie polubić. Mnie. Izę, człowieka. Musimy nadawać na podobnych falach, stykać się na poziomie wartości i, musi uznać, że ze mną mi zdecydowanie bardziej po drodze niż Kaśką. 

Kiedy może się ktoś przekonać do  mnie? Jak o zrobić, aby moja osobowość przyciągnęła innych ludzi, stała się moim znakiem rozpoznawczym, moją wizytówką i jednocześnie sprawiała, że będę atrakcyjna dla innych. 

Odpowiedź jest naprawdę prosta i banalna. Trzeba być sobą. 

Tylko będąc sobą jesteś nie do podrobienia. Nie istnieje druga Iza czy druga Kaśka. Jeśli zacznę od analizowania sieci, podpatrywania, próbowania bycia kimś, kim nie jestem, będzie to tracić sztucznością. Najprawdopodobniej na dłuższą metę będzie dla mnie męczące. Jak ubierany do pracy garnitur, który po godzinach koniecznie chcemy poluzować, bo strasznie gniecie. 

Moja osobowość to autentyczna ja. Bez ściemy. Nie dam rady schować się pod płaszczykiem źle rozumianego profesjonalizmu, wbijać w garsonkę i na szpilkach zasuwać na spotkania. To nie ja. Może Ty, może Kaśka?

Dla mnie profesjonalizm to szczerość, uczciwość i transparentność. To kompetencje i przede wszystkim właściwa merytoryka. Nigdy przerost formy nad treścią. Wierzę, że można być merytorycznym nie dorabiając do tego zbędnej filozofii. Wierzę, że dzięki temu mam szansę zdobyć Twoje zaufanie, o którym szerzej pisałam tydzień temu.

Piszę o tym oczywiście w kontekście własnej osoby i własnej marki. Dlatego nie znajdziesz u mnie wydumanych teorii czy bardzo poważnych, i słabo zrozumiałych, słów, ale będzie prosto i po ludzku. 

Jeśli szukasz czegoś bardziej wyszukanego czy wysublimowanego, to gdzie indziej. To już wiesz jeśli czytasz ten artykuł.

Teraz zastanów się kim Ty jesteś?

Jeśli funkcjonujesz jako marka osobista, to Twoja osobowość powinna być wyrazista, szczera i spójna z Tobą. Pomyśl nad tym, co jest Twoją kluczową wartością, co dla Ciebie jest ważne, czego kompletnie nie akceptujesz. 

Dobrze przeanalizuj swoje zasoby. Musisz naprawdę dobrze siebie poznać. To Twoje talenty (znowu te talenty! Mam na ich punkcie autentycznego bzika!), Twój potencjał, pokaże Ci w czym jesteś wyjątkowy. Skup się na tym i to komunikuj. Podkreślaj właśnie te aspekty, które są w Tobie najsilniejsze.

Nie próbuj na siłę się ograniczać, lub “tonować”, żeby nie przeginać, żeby dobrze wypaść. Wtedy tracisz to COŚ. Twój osobisty znak rozpoznawczy.

Dopiero kiedy spuściłam parę, zrozumiałam, że z jakiegoś powodu już lata temu nie wyobrażałam sobie swojej kariery w korporacji i dużej strukturze, kiedy przestałam zastanawiać się co wypadałoby gdzie, a skupiłam swoją uwagę na tym, aby dawać wartość, być merytoryczną, a nie trzymać formę pasującą do miejsca lub innych, zaczęłam nagle otrzymywać znacznie więcej uwagi i odzewu. Okazało się, że ludzie właśnie to “kupują”. Jest masa innych osób, która potrzebuje wsparcia biznesowego po ludzku, prosto, bez nadęcia i “dla opornych” i to im odpowiada. Czują, że gadam do nich.

Osobowość ma znaczenie. Osobowość dla marki osobistej jest absolutnie kluczowa jeśli chcesz się wyróżnić. Pamiętaj, że bez wyróżnienia się naprawdę utoniesz w tłumie podobnych i “dopracowanych” osób i marek.

EKONOMIA UWAGI

Uwaga i zaufanie to najważniejsza waluta jaką można zainwestować dzisiaj w firmę czy markę. W świecie onlajnu wszystko jest w zasięgu ręki. Odpalasz Instagrama czy Linkedina i masz na wyciągnięcie ręki wszystko i wszystkich. 

Przy kim zatrzymasz swój wzrok, na kim zatrzyma się Twój wskazujący palec scrolujący w dół???

Dzisiaj uwaga, umiejętność jej utrzymania, to coś, nad czym powinna mocno skupić się każda marka osobista. Albo jesteś w stanie ją pozyskać albo nie. 

Dlatego Twoja osobowość ma tak ogromne znaczenie. To ona jest czynnikiem, który może skupić i utrzymać uwagę ludzi. 

Jak to zrobić?

Ludzie na swój sposób muszą się w Tobie zakochać. Musisz ich jakoś fascynować, żeby chcieli poświęcić Ci swoją uwagę. Kluczem oczywiście są emocje i umiejętność ich wywoływania. 

Możemy oczywiście dawać informacje i być bardzo merytoryczny i to jest szalenie potrzebne. Dawanie wartości zawsze powinno być jednym z Twoich priorytetów jako marki osobistej. To jednak za mało. 

Wartość i informacje są super. Są konieczne. Jeśli oczywiście chcesz kreować markę eksperta, prawda? Natomiast jeśli nie będą połączone z emocjami, to niestety, szybko wyparują nam z głowy.

Kurczę, nie muszę chyba Ci tego tłumaczyć. Wszyscy wychowaliśmy się w naszym systemie edukacji i według słynnej zasady “zakuć, zdać, zapomnieć”. Ile pamiętasz ze szkoły? Co pamiętasz ze szkoły?

Jeśli były to tylko suche informacje wyryte na pamięć, to po tygodniu od zaliczenia, istniało małe prawdopodobieństwo, że będziesz pamiętać choćby 10% tego, czego się nauczyłaś.

Emocje. Emocje są absolutną koniecznością, żeby coś wyryło nam się dobrze w głowie. Jeśli robisz rzeczy kreatywne to wiesz doskonale, że bez wywołania emocji, robisz tylko coś technicznie dobrego, ale jak uda Ci się je wywołać, to masz szansę zostać zapamiętany na zawsze. 

Maya Angelou napisała: „Ludzie zapomną o tym, co powiedziałeś, ludzie zapomną o tym, czego dokonałeś, ale ludzie nigdy nie zapomną tego, jak dzięki tobie się czuli.” 

Lepiej się tego nie da ująć. Ludzie muszą się czuć przy Tobie super, muszą otrzymać od Ciebie dreszczyk, muszą się w Tobie zakochać, muszą generalnie COŚ czuć…. No, żeby zostali to raczej muszą czuć pozytywne rzeczy… chyba, że masz w planach celować w grupę masochistów. 

Nuda jest Twoim największym wrogiem. Niestety nie jest to łatwe. Dziś wszystko tańczy, gra i śpiewa. Nudzimy się dużo szybciej. Nie potrafimy się skupić i konkurencja na polu walki o uwagę, jest zabójcza. 

Nadal będę jednak twierdzić, że tylko będąc sobą, masz szansę na prawdziwe emocje.  Poszukaj w sobie tego, co sprawia, że jesteś inny. To ważne. Nawet jeśli Tobie wydaje się to dziwaczne. Ale za wszelką cenę unikaj bycia nijakim i dla wszystkich. 

Spotkałam się ze stwierdzeniem, że marka osobista musi być jak lody pistacjowe. Albo Cię będą kochać albo nienawidzić. Nie pozwól sobie jednak nigdy na bycie lodami waniliowymi, neutralnymi, przewidywanymi  dla wszystkich, ale też nikogo szczególnie nie zaskakującymi. 

Fascynacja najczęściej wiąże się z umiejętnością zaskoczenia, bycia innym, nawet za cenę wkurzenia wszystkich fanów Anki. Bierz tych swoich i niech kochają Cię na zabój. Tych Anki, zostaw jej. Dla wszystkich starczy miejsca.

NEUTRALNOŚĆ TO GWÓŹDŻ DO TRUMNY

Bycie lodami waniliowymi może Cię pogrzebać. Nie jesteś dla milionów. Jesteś marką osobistą, która musi się komunikować precyzyjnie i konkretnie Marką, która musi się wyróżnić na rynku, albo zginie porwana falą innych podobnych. 

Celem Twoich działań i Twojej komunikacji nie jest bowiem samo sprzedawanie, ale przekonanie innych dlaczego powinni wybrać Ciebie. Dlaczego to Ty dajesz im coś wyjątkowego, a nie Anka?

Ludzie muszą chcieć tego, co możesz im zaproponować, bo bliskie jest im to co robisz, jak to robisz i dlaczego to robisz.

Musisz nauczyć się komunikować jasno swój cel i swoją misję. Produkt możesz ulepszać, pracować nad nim, ale ludzie są z Toba, bo chcą być z Tobą.  Muszą znać Twoją osobowość i muszą wiedzieć, dlaczego to robisz, co Cię motywuje. 

Bardzo jasny i mocny przekaz ma ogromną siłę działania. 

To również jasno określone poglądy w myśl tego, że nie da się zadowolić wszystkich. Lepiej trafić precyzyjnie to grupy, która faktycznie jest Twoją grupą docelową, niż błądzić na bezkresach i mówić nie wiadomo co i nie wiadomo do kogo. 

Wiele marek robi dokładnie odwrotnie, Próbuje być neutralnemu, próbuje zadowolić wszystkich  i być dla wszystkich. 

Neutralność jednak jest nudna jak lody waniliowe. Jeśli wszyscy nimi będziemy , to wybory będą bez sensu i będą totalnie przypadkowe. Natomiast jeśli w morzu lodów waniliowych pojawi się pistacja, to może niewielka grupa osób, ale jednak, znajdą się tacy, co rzucą się za nimi w ogień i będą w stanie wiele poświęcić aby je zdobyć. 

Dzisiaj ludzie podejmują decyzje w zgodzie w systemem własnych wartości. Możesz się zdecydować na kupowanie kosmetyków jakiejś marki tylko dlatego, żeby wspierać ich walkę z wykorzystywaniem zwierząt albo wspieraniem ochrony środowiska. Mogą być nawet bardzo radykalni w wyrażaniu swoich poglądów, oskarżaniu ludzi, którzy według nich nie postępują etycznie, albo w żądaniu wyższej ceny za swoje produkty dlatego, że ich opakowania są droższe. Są konkretni, spolaryzowani, Albo to jest Twoje albo nie.  Jeśli to jest Twoje, to dostajesz 200% tego, czego szukasz więc Twoje zadowolenie również sięga zenitu, prawda?

Jeśli to nie jest Twoje, to w sumie szkoda nawet aby ta marka traciła swój budżet na docieranie do Ciebie, skoro i tak nie będziesz do końca zadowolony. 

Dokładnie tak samo możesz dokonać przełożenia na własną markę. Naprawdę to ma ogromny sens, aby taka weryfikacja i selekcja klientów dokonywała się w sposób naturalny. Skupiasz się na tych właściwych. Co Ci po klientach, którzy przyjdą, ale po drodze będą jednak mieli tysiące ale, bo nie jesteś taka elokwentna jak Kaśka, albo nie jesteś blondynką jak Anka.

Pokazuj swoją osobowość, to kim jesteś, jakie masz poglądy. Niech to przede wszystkim będzie prawdziwe i Twoje. 

Gwarantuję Ci, że znajdzie się grono ludzi, które Cię pokocha właśnie za prawdę i szczerość. Jeśli myślisz, że nikt Cię nie lubi, to jest temat do pracy nad poczuciem własnej wartości…… zupełnie inna bajka i na inny artykuł.

Daj znać jak to czujesz? Pomyśl nad tym, jak widzisz swoją osobowość. Możesz popytać znajomych, klientów jak oni postrzegają Ciebie. Powinno Ci to pokazać, jaka Twoja cecha Cię wyróżnia, co jest Twoim znakiem rozpoznawczym i czas najwyższy, aby to jeszcze wzmocnić i podkreślić jeszcze bardziej. 

Trzymam za Ciebie kciuki![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Komentarz (1)

  1. […] jednak bardzo charakterystyczny styl pracy (o osobowości pisałam tydzień temu: wskakuj) i nawiązywania relacji z ludźmi. Potrafi dawać i dzielić się wiedzą, bez oczekiwania, że za […]

Zostaw tutaj swoje przemyślenia

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lista życzeń 0